Hoe zorg je ervoor dat je de meest voorkomende tickets op het gebied van Device Management op de snelste en meest efficiënte manier kunt oplossen? Dat lukt alleen maar als je Device Management inricht volgens de principes van Lifecycle Management. Hier lees je hoe je op een soepele en efficiënte manier omgaat met joiners, leavers, en defecten.
Tijd besparen als IT-afdeling, begint met het slim en efficiënt inregelen van de meest basale zaken: de (cloud) infrastructuur en het managen van de werkplek. IT-afdelingen zijn in onze ervaring nog altijd teveel tijd kwijt met simpele taken rondom het beheren, klaarzetten, repareren en afvoeren van de apparaten die medewerkers gebruiken.
In onze visie is Lifecycle Management dé manier om Device Management in te richten, omdat je daarmee een totaaloverzicht én soepele processen organiseert over alle devices die je als IT in beheer hebt.
Onder Lifecycle Management verstaan wij het eenvoudig kunnen beheren van alle ICT-werkplekapparatuur in een bedrijf. Vanaf het moment van bestellen tot en met het afvoeren van die werkplek.
Asset Management zien wij als een belangrijk onderdeel van Lifecycle Management.
In een eerder artikel legden we je uit [hoe je voorraad, logistiek en planning binnen Device Management op een slimme en efficiënte manier kunt inrichten].
Na voorraadbeheer, logistiek en planning, zul je processen moeten inregelen voor het on- en offboarden van medewerkers, en voor het opvangen van defecten en reparaties. Deze veelvoorkomende tickets wil je vooral in zo min mogelijk tijd kunnen oplossen. Waar moet je dan op letten?
Medewerkers die in dienst treden bij jouw organisatie wil je zo snel mogelijk kunnen voorzien van nieuwe apparatuur. Maar ook als medewerkers uit dienst gaan moet je de gebruikte apparatuur op kunnen halen of op gecentraliseerde wijze in ontvangst kunnen nemen.
Bij ontvangst moet je de data op de juiste, compliant manier verwijderen en zul je de producten moeten testen op functionaliteit. De herbruikbare producten wil je op voorraad houden. De CMDB (Configuration Management Database) moet hierbij bijgewerkt worden zodat alles continu terug te vinden is in je Lifecycle Management tool.
In onze gids nemen we je aan de hand bij de inrichting van een overzichtelijke Asset Management omgeving inclusief CMDB.
Het is al vervelend genoeg als een apparaat defect raakt; wat je wilt is natuurlijk om de downtime te minimaliseren. De kunst is om de eindgebruiker zo snel mogelijk weer productief te krijgen. Prettig voor de medewerker, en prettig voor de business. Next business day onsite swap is een mooi doel om hierbij na te streven.
Zodra jouw IT-afdeling een melding ontvangt wil je een afspraak kunnen inplannen om op de volgende werkdag al een nieuw apparaat te leveren voorzien van de laatste software en tools, in de juiste configuratie. Heb je hiervoor de benodigde resources of partners tot je beschikking? In veel situaties kan een gespecialiseerde partner je helpen zowel tijd als kosten te besparen en toch next business day onsite swap te garanderen.
Ten slotte moet er een proces ingericht zijn om het defecte apparaat mee terug nemen en vervolgens af te handelen. Het gerepareerde apparaat moet weer op voorraad gehouden worden. Let op: zorg er altijd voor dat alle mutaties netjes bijgewerkt worden in de CMDB.
Als je op elk moment in één overzichtelijk portaal inzicht hebt in de flow van aanvragen en tickets rondom joiners, leavers, defecten en afvoer - bespaart dat kostbare tijd. Tijd die de mensen van jouw IT-afdeling voortaan kunnen gebruiken om op meer strategisch niveau mee te denken en bij te dragen aan innovatie van de core business van jouw organisatie.
Wil jij ook meer tijd overhouden voor innovatie? Wil je meer weten over Lifecycle Management en Asset Management als onderdeel hiervan, en wil je hier direct mee aan de slag? Aan de hand van onze gids “Lifecycle management” inclusief handige checklist, kun je stap voor stap Lifecycle Management introduceren in jouw organisatie.